Inmiddels ben ik er behoorlijk aan gewend: werken vanuit huis. Aangezien mijn man in het onderwijs werkt en de kinderen weer naar school gaan, komt het neer op Me, Myself and I. Als iedereen ’s ochtends om kwart over acht de deur uit is, ben ik de thuiswerker die alleen achterblijft.

Ik ontdekte in maart al heel gauw dat ik in ‘troep’ niet kan werken. Ik ruim dus eerst alle ontbijtspullen af, maak de bedden op, geef de beesten eten en spring onder de douche. Pas dan heb ik de rust om te gaan zitten en mijn werkdag te beginnen.

Voor- en nadelen

Thuiswerken heeft, zoals we inmiddels weten, veel voordelen: geen reistijd en reiskosten, we werken vaak efficiënter en we kunnen gemakkelijk vergaderen via beeldbellen.

De nadelen zie ik echter ook. De betrokkenheid bij je collega’s is minder groot omdat je elkaar niet lijfelijk spreekt. Successen en teleurstellingen in je werk verwerk je als thuiswerker alleen. Dus als je een vervelend telefoontje hebt gevoerd en je hangt op, dan moet je dat gesprek in eerste instantie alleen verwerken. En dat geldt ook voor het succes vieren na goed verlopen telefoontje.

Het Nibud heeft onlangs onderzocht dat een dag thuiswerken 2 euro kost. Dat heeft te maken met kosten voor koffie, thee, wc-papier en natuurlijk meer gebruik van gas- en electra. Het loont overigens ook om juist nu je contract van gas- en electra onder de loep te nemen. Waarom dat zo is, lees je deze week in een nieuwe blog! Sommige bedrijven overwegen of zijn reeds overgegaan op het verstrekken van een vergoeding voor hun thuiswerkende medewerkers. Maar lang niet alle bedrijven staan daarvoor open.

3 praktische tips

Hieronder volgen drie tips waarmee je als thuiswerker toch goedkoper de werkdag doorkomt.  

  1. Ik heb jaren bij een makelaarskantoor gewerkt. Eén van mijn taken was het ontvangen van klanten. Omdat wij klantvriendelijk wilden uitstralen, stond onze voordeur altijd open. Ik zat redelijk dichtbij die openstaande voordeur en had het altijd koud. Op een gegeven moment was ik dat zat en nam een warmwaterzak mee naar kantoor. Die vulde ik aan het begin van de werkdag met water uit de waterkoker en legde ik op schoot of bij mijn voeten. Dat scheelde zoveel! Die gewoonte heb ik thuis overgenomen.

Als je stil zit, koel je af en word je sneller koud. Dan ben je geneigd om de kachel hoger te zitten. Maar dat zorgt niet voor plaatselijke warmte. De kachel hoger zetten heeft daarom niet zoveel zin. Een vest aantrekken of een fleecedekentje over je benen leggen heeft wèl zin. Dus als in de winter de bloemen weer op de ramen staan, zit ik met een kruikzak op schoot.

2. Datzelfde makelaarskantoor waar ik net over vertelde, was een familiebedrijf en liep over van extreme zuinigheid. Een soort zuinigheid waar ik de bibbers van kreeg: wij moesten handmatig alle dossiers inbinden met ondenkbaar ouderwets materiaal en we moesten creatief omgaan met printpapier. Van overgebleven wit papier werden de woningpresentaties voor de etalage in elkaar geknutseld, wat er onprofessioneel uitzag. Theezakjes moesten wij met meerdere mensen meerdere keren gebruiken. Al met al verkeerde zuinigheid, denk ik.

Maar, nu ik thuiswerk, merk ik dat ik veel meer thee en koffie koop dan ik normaal gesproken deed. En merk jij ook dat je vaak dat je meer zet dan je opdrinkt?

Ik hoorde ooit een mooie uitspraak: “de gootsteen drinkt bij ons de meeste koffie en thee”.

Een tip die ik je wil geven is: investeer in een goede thermosfles. Giet daarin je koffie of thee en je hebt er zo veel meer plezier van.

3. Ik hoor veel mensen klagen over hun “corona-kilo’s”. Bij veel thuiswerkers is het lichaamsgewicht toegenomen doordat ze meer zijn gaan snaaien. Op je werk heb je minder eten voor handen dan thuis. Thuis loop je ongemerkt naar de koelkast of voorraadkast en kies je sneller voor iets lekkers.

Naast dat dit je boodschappenbudget omhoog jaagt, voel je je misschien ook minder prettig in je lijf. Het kan daarbij helpen om je telefoontjes wandelend te doen. Dat kan gewoon in huis, maar je kunt er ook voor kiezen om een blok om te gaan terwijl je belt. Vooral als het, zoals de laatste weken, fijn herfstweer is. Het kan ook helpen om in de ochtend een bakje te maken met gezonde snacks, zoals tomaatjes, blokjes kaas en komkommer. Of maak een grote bak rauwkost die je naast je neerzet. Zo ga je de verleiding van zoet en lekkers pakken tegen.

Nog een grappig weetje voor de thuiswerkers: het schijnt zo te zijn dat je productiever bent als je ’s ochtends je schoenen aan doet… Dus weg met die sloffen (en pyjama :)) en trek je schoenen aan.

Wat is jouw favoriete thuiswerktip?