We kunnen er niet omheen: Black Friday. Elke winkelketen schreeuwt al de hele week de ‘hoogste korting’ op zijn handelswaar en elke krant, elke advertentie, elke radioreclame gaat over deze ‘speciale kortingsdag’ in het jaar. Vanwege de Corona tijd hebben we zelfs te maken met een Black Friday week.

Ik ben maar eerlijk: ik doe er niet aan mee. Ik geloof niet in deze kortingsdagen. Tuurlijk, er zullen best producten worden aangeboden die aanzienlijk goedkoper zijn dan zònder Black Friday. Maar, om maar even met de tekst van mijn opa te spreken: heb je dat product écht nodig? Ik vraag het me af. Velen laten zich leiden door de massa en worden naar de ‘aanbiedingen’ getrokken omdat ze de massa volgen. Als mijn buurman zegt dat deze televisie goedkoop is, dan moet ik er ook bij zijn! Een beetje FOMO, denk ik…..

Mooie tijden

Jaren geleden, tijdens mijn studie, werkte ik in de parfumerie. Ik ben daar begonnen met een zogeheten drie maanden contract: inpakhulp voor de maanden oktober, november en december. Prachtige tijden waren het. Het was in die periode zò druk in de winkel, dat wij (de inpakploeg) vanwege de vermoeide voeten, op sokken achter de toonbank stonden. We stonden de hèle dag, alleen maar cadeautjes in te pakken. De superlieve moeder van een collega kwam ons team verblijden met een heerlijke salade. Het stokbrood werd geleverd door de bakker die beneden in ons winkelcentrum huisde. Het was een supergezellige tijd en ik genoot volop, op 17-jarige leeftijd.

Na mijn drie maanden contract mocht ik blijven en heb ik een aantal jaren als verkoopster gewerkt. Eén van de mooiste periodes uit mijn leven, ik heb enorm genoten van het werken in de winkel. Black Friday drukte kenden wij overigens niet. Het -uit Amerika overgewaaide- fenomeen kenden wij niet. We hadden waarschijnlijk nog een betere omzet gehad, als we, naast Sinterklaas en Kerst, ook nog Black Friday hadden gehad in de laatste drie maanden van het jaar.

Wat mij tegenstaat aan Black Friday, is dat Nederland en masse online besteld. Ik las vandaag een artikel dat in de meeste dozen die door de postbezorgers wordt gebracht…. vooral lucht zit. Ik vind dat best erg. Bij ons komt het ene na het andere busje de straat inrijden. Ik vind het milieutechnisch kwalijk dat er bij zoveel huishoudens pakketjes met vooral lucht worden gebracht.

Ouderwets?

Maar nu ben ik waarschijnlijk behoorlijk ouderwets. Ik bestel eigenlijk nooit iets online. Ik heb geen Zalando, H&M of Bol.com account. Ik bestel zelden iets online en als ik dat doe, dan weet ik zeker dat ik het product wil hebben. En niet dat ik het bijna zeker weer terug zal sturen.

Wellicht gooi ik met deze blog de knuppel in het hoenderhok; ik ben in mijn omgeving een van de weinigen die nog niet online bestellingen plaatst. Of die Black Friday ziet als een kans in plaats van een hype…..

Hoe ga jij om met Black Friday?