
Vandaag werd voor mij weer duidelijk waarom het checken van je kassabon belangrijk is.
Ik draag lenzen en zo nu en dan koop ik daglenzen bij het Kruidvat. Ik vind het makkelijk deze ‘voor het grijpen’ te hebben, voor een weekendje weg of voor het gemak. Deze week waren de lenzen de ‘2e voor de halve prijs’. Een leuke aanbieding, dus hup, ik gooide -4 en -6 (echt, zo slecht zijn mijn ogen) in het mandje.
Ik rekende af en liep naar mijn auto. In de auto heb ik het bonnetje bekeken. En bleek dat ik voor de lenzen het volle pond heb betaald.
Het verbaasde mij vooral dat de kassamedewerker het volgende zei, toen ik de winkel weer binnenkwam: “Laat me raden, u heeft iets gekocht, maar de korting is er niet vanaf gegaan”. Huh? Het is blijkbaar een bekend probleem bij het Kruidvat.
Hoe dan ook, mijn bon werd verrekend en ik heb het verschil teruggekregen. In dit geval ging het om €2,50, niet een wereldschokkend bedrag. Maar als je er niet op bedacht bent en het gebeurt vaker dan eens, dan kan het behoorlijk oplopen.
Onderzoek consumentenbond “Rammelende prijzen”
Naast het niet-verrekenen van korting, worden producten in de supermarkt ook regelmatig verkeerd aangeslagen. Dat kan te maken hebben met de caissière, die per ongeluk drie pakken appelsap aanslaat in plaats van één.
Maar de Consumentenbond kwam achter nog een probleem. Zij deden recent (november 2020) onderzoek naar prijsverschil op de kassabon. Het blijkt dat één op de acht producten een andere prijs in de winkel heeft dan de kassa scant!

De consumentenbond deed boodschappen bij 28 supermarkten. Bij 25 supermarkten had minimaal één artikel een onjuiste prijs. De Jumbo en de Albert Heijn weken het meeste af. Er was zelfs een Jumbo filiaal waar maar liefst 10 van de 25 producten een andere prijs toonde op de bon, dan het prijskaartje in de winkel liet zien! Overigens was het voordeel niet altijd voor de supermarkt, juist iets vaker voor de consument.
De Consumentenbond doet in het artikel een oproep aan de supermarkten om hier alerter op te zijn. Consumenten moeten op de winkelprijzen kunnen vertrouwen.
Als je jezelf vanaf nu aanleert om je kassabon te checken, zie je vanzelf dat dit loont. Dit maakt je namelijk ook prijsbewust.
Check jij je kassabon? Ben je wel eens achter vergissingen gekomen?
Het gebeurt me maar zelden, maar ik ben uitgerekend vandaag in de fout gegaan! Ik schreef vandaag over je blogbericht over kassabonnen op mijn weblog. Vandaag controleerde ik de kassabon niet en het werd 2 betalen, 1 halen. Een product was dubbel gescand en ik ontdekte het toen ik thuis was.
Ik ben op mijn fiets gestapt en ben terug gegaan om mijn geld terug te vragen. Het was niet veel, maar toch in mijn ogen net wat te veel om te laten lopen.
Aha! Zo zie je maar, terwijl jij er altijd alert op bent. Goed dat je bent teruggegaan! Groeten, Petra
De volgende dag ging er al weer iets mis. Toen heb ik de bon wel direct gechecked en ik ben er mee terug gegaan naar de servicebalie. Het ging om een -35% sticker die niet was meegenomen. Het scheelde toch weer €0,45!
Die stickers worden inderdaad vaak vergeten!
Mijn tien cent die ik te weinig betaalde voor de brokkoli wilden ze niet hebben.
Dag Dolf, het werkt inderdaad ook de andere kant op, ik ga ook terug als ik te weinig heb betaald. Als ze het dan niet aannemen… Tja, dat is dan weer jouw voordeel. Groeten, Petra
Ik check het ook al een tijdje. Zeker sinds ik bij Aldi meerdere keer zag dat er producten dubbel op de bon stonden.
Maar kortingen die er niet automatisch af gaan kom ik ook bij andere winkels tegen. Het ergste was laatst bij supermarkt Dirk: de eerste 4 producten op mijn bon had ik niet eens gekocht, dat kon ik dus gelijk bij de kassa aangeven. Ze haalden er nog iemand bij, vonden het kennelijk zelf ook absurd. Maar het meisje achter de kassa had waarschijnlijk op bepaalde toetsen gedrukt voor iets wat ik niet op de band gelegd had. Geld wel terug gekregen uiteraard, maar sindsdien check ik de bon nog beter.
Hoi Martina, Misschien was de caissière net in dienst? Uit het onderzoek van de Consumentenbond bleek overigens dat juist de Aldi en de Lidl heel goed scoorden, dus dat ze met andere woorden, nauwelijks fouten hadden. Zo zie je maar weer, checken loont!
Leuk blog heb je! Ik “ontdekte je” via Aaf!
Ik kijk ALTIJD naar mijn kassabon, maar moet er bij vlagen ook echt op letten om BeWuSt te kijken – zodat ik ook echt zie wat er wel of niet aangeslagen is. Want ik ga ook terug voor een dubbeltje – teveel of te weinig…
Hi Hanneke, dankjewel! Leuk je hier te ‘zien’, welkom. Het valt mij altijd op hoeveel mensen hun kassabon niet meenemen. Blijkbaar gaan die mensen ervan uit dat het wel zal kloppen, maar dat is inderdaad heel vaak niet zo. Groetjes!